ANPE demana reforçar la igualtat real a l’escola


08 Oct, 2025

ANPE, el sindicat majoritari del professorat no universitari a escala estatal, va celebrar ahir a Barcelona una jornada dedicada a les polítiques europees d’igualtat i a la seva aplicació en l’àmbit educatiu. L’acte va servir per analitzar els avenços assolits gràcies a les estratègies europees i per debatre sobre els reptes pendents per garantir una igualtat real en la funció pública i en el sistema educatiu. La jornada s’inscriu dins el projecte europeu EqualPro, promogut per la Confederació Europea de Sindicats Independents (CESI).

La inauguració va comptar amb la participació de Klaus Heeger, secretari general de CESI; Ignasi Giménez, secretari de Millora Educativa del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya; Sonia García, vicepresidenta nacional d’ANPE, i Joaquim Pintado, president d’ANPE Catalunya. Tots ells van coincidir en remarcar la importància de la cooperació europea i del compromís institucional per avançar cap a una igualtat efectiva. 

Heeger va insistir en la necessitat d’analitzar l’impacte de les directrius europees sobre igualtat de gènere en les polítiques nacionals, mentre que Giménez va afirmar que “l’escola ha de garantir la igualtat d’oportunitats” i que aquesta “no s’aconsegueix només amb lleis, sinó amb transformació cultural”.

La primera taula de debat, La igualtat en la pràctica: polítiques europees i el seu impacte a Espanya en la funció pública, va centrar-se en la incidència de les polítiques europees d’igualtat a Espanya. Els ponents van destacar el paper clau de l’Estratègia Europea per a la Igualtat de Gènere 2020-2025 en la incorporació de la perspectiva de gènere a l’Administració pública, a través de plans d’igualtat i indicadors de seguiment. Tot i reconèixer els progressos, des d’ANPE es va advertir que l’aplicació d’aquestes mesures és desigual entre ministeris i comunitats autònomes, i es van reclamar més recursos, avaluacions periòdiques i mecanismes de control efectius.

Entre els principals reptes pendents, s’hi van assenyalar la bretxa salarial, la manca de corresponsabilitat en les cures i la baixa presència de dones en càrrecs directius, fins i tot en sectors altament feminitzats com l’educatiu.

La segona taula, Educació en igualtat: reptes i oportunitats des d’Europa en el sistema educatiu espanyol, va abordar la implementació dels principis europeus d’igualtat i inclusió a les aules. Els ponents van destacar que la LOMLOE ha suposat un avenç en la incorporació de la coeducació i la diversitat afectivosexual al currículum, però van advertir que la falta de recursos i de formació del professorat en dificulta una aplicació homogènia.

També es van posar de manifest els desequilibris vocacionals persistents: només entre el 15 i el 20% de les persones que cursen estudis tecnològics són dones, mentre que el professorat masculí d’educació infantil no arriba al 5%. ANPE va reclamar una reflexió profunda per combatre els estereotips des de la infància i oferir models diversos.

La formació docent es va reivindicar com a peça clau per assolir una educació inclusiva i equitativa, amb la incorporació de continguts obligatoris sobre igualtat de gènere en la formació inicial i contínua del professorat, així com en la preparació dels equips directius i de la inspecció educativa.

Les conclusions de totes dues taules van coincidir a assenyalar que, malgrat els avenços impulsats per les polítiques i els fons europeus, cal garantir-ne una aplicació més homogènia, recursos suficients i un seguiment rigorós. ANPE va insistir que la igualtat ha de ser una prioritat estructural, amb finançament estable, indicadors qualitatius i una participació sindical activa en tots els nivells administratius.

La jornada va cloure amb la intervenció del president nacional d’ANPE, Francisco Venzalá, que va posar en valor el treball de les taules i va reafirmar el compromís del sindicat amb la igualtat real i efectiva en la funció pública i l’educació, en col·laboració amb les institucions europees i nacionals. “ANPE té molt per aportar en l’àmbit de la igualtat. El professorat és el motor del canvi i el responsable de preparar la societat en igualtat d’oportunitats, en igualtat de valors i en justícia social per al futur”, va concloure.